Monday 5 October 2009

Belanja adik-adik aku shopping

Hari ni (semalam, sebab sekarang dah tengah malam), teman adik-adik aku shopping kat midvalley. bukan setakat teman, tapi belanja sekali. adik bongsu aku nak carik kasut untuk konvo dia. dia dah banyak giler kasut, tapi takde satu pun yang memenuhi syarat uitm, bertutup di depan (ok) dan tinggi tumit sekurang-kurangnya satu inci setengah (tak ok). so, aku dah janji nak belanja dia kasut. adik2 punya pasal aku tak kisah berhabis duit huhuhu. pastu ada dua orang member dia ikut sekali. sampai2 midvalley, aku belanja diorang makan ais-krim baskin robbins dulu. adik aku tanya berapa harga satu cup asi krim tu, aku malas nak jawab. tapi dia dok tanya gak, aku cakap la RM8 secawan, lima orang rm40.60 (tambah chocolate rice). terkejut budak2 tu... terus makan dengan gaya menghargai hahaha... lek la, aku tak kisah pun belanja. tapi masalah betul ngan adik bongsu aku ni. kaki dia saiz bebudak. merata-rata kedai kitorang singgah. takde jugak saiz dia. yang dia bertambah tensen, orang lain datang nak 'teman' dia beli kasut (sambil2 window shopping). tapi dia belum jumpa kasut yang dia nak, member2 dah beli kasut dua pasang, baju2 lagi. adik aku yang sorang lagi aku tengok asyik kuar masuk fitting room ajer. first2 aku biar je dulu, kot2 la dia saje2 je nak try baju. pastu aku tengok lama je dia kat situ, dok belek2 baju tu. aku gi la tanya, berkenan ker? dia kata berkenan..tapi... (biasa la, aku dulu pun student gak, aku paham la masalah dia). so aku suruh dia amik ajer, aku bayar. sukanye diaaa... hahaha takpe la, asalkan dia bahagia...

pagi tak sempat habis (kasut adik bongsu belum jumpa), berenti lunch kat ayamas pastu solat dulu, then sambung balik shopping. last2 kat beli gak satu kasut kat vincci, saiz paling kecik, tapi masih longgar. nasib baik kasut tu ada strap kat atas buku lali, so boleh ketatkan lagi. punya la happy dia bile akhirnya dapat jugak kasut yang dia boleh pakai. bayangkan, dia sampai dah give up nak carik kasut yang design dia berkenan, satu-satunya syarat adalah 'ada saiz yang dia boleh pakai'...

kira2 balik, dua ratus lebih aku habis hari tu. makan ais krim dengan lunch dah dekat seratus. baju rm60. kasut rm 90. tapi, tak terasa rugi pun, perabis duit kat adik-adik aku.

habis shopping kitorang gerak ke sentral, sebab adik bongsu aku ngan kawan2 dia nak amik bas balik ke shah alam. bila semua orang dah blah, aku lepak sentral jap. pikir2 pasal nak gi open house sorang kawan aku ni. pastu ada sorang lagi kawan dah pesan kat aku, kalau nak gi, bagitau dia, dia nak ikut sekali. so aku bagitau la dia, aku tunggu kat sentul, gi ngan keter dia.

sebelum ke sentul, aku ke jalan masjid india dulu, beli selai baju melayu, nak pakai time jamuan raya opis aku nanti. perrghh! lepas raya pun harga mahal lagi. baju kain tenun still harga rm95. pastu aku tawar2 la dengan akak jul baju tu. dia bagi turun sampai rm80. pastu aku tekan lagi kalau2 boleh dapat rm70, dia suruh sorang lagi jurujual tanya tokey kedai. pastu tokey kedai tu kata paling rendah dia boleh bagi RM85. apahal lak? makin tawar, makin tinggi? camtu pun ada? last2, tawar punya tawar, dah takleh gerak dah dari harga rm80... aku dah buang banyak masa kat beberapa kedai kat situ, so aku bayar je la rm80 tu. pastu terus gerak ke sentul.

sampai sentul, tunggu member aku...boleh tahan lama. tapi aku tak kisah sangat, dah biasa menunggu orang. nasib baik aku ada bawak komik. menunggu sambil membaca komik la. member aku tu datang, gerak ke open house. time tu dah kol lima lebih dah. so, sampai2 je kat open house tu, aku terus mintak tumpang solat asar. borak lebih kurang, kitorang pun blah. aku time tu dah rasa penat. member aku ajak gi open house kawan dia kat USJ, hmm... ok gak tu, aku follow je la. kuar dari USJ, dah maghrib, ingat nak balik ajer. member aku tu pun ada kerja sikit kat damansara. tapi dia bagitau aku dia kalau boleh nak keluar ngan aku lepas habis kerja dia tu. aku tanya la dia, ada benda lain lagi ke nak buat lepas habis kerja dia tu. dia kata takde. so, aku bagitau dia, aku tunggu je la kat masjid, boleh aku solat terus.

lepak kat masjid (lupa nama masjid tu) kat damansara damai. ok gak masjid tu. tenang gak la, sebab atas bukit dan banyak pokok. seronok je berzikir. aku bukannya banyak ilmu sangat, so aku ulang2 zikir munajat yang aku ingat je la.

dalam lebih kurang sejam, member aku call kata dia dah settle. ok, aku pun melangkah turun bukit dari masjid tu. penat tadi dah hilang sikit lepas dok dalam masjid. kalau penat pun aku tak kisah, taknak hampakan orang yang nak jumpa aku. jumpa2 je member aku tu, dia kata dia kena gi satu open house, tapi kejap ajer. aku dalam hati dah rasa berbulu dah. tadi kata takde ape2, ni nak gi open house lak. dah kol 9.30 lebih dah. nak jaga hati member punya pasal, aku ikut ajer. sampai2 kat open house tu, member aku terus duduk sembang2 ngan member2 dia sampai lupa dunia, dan lupa yang aku pun ada kat situ dok menunggu dia habis. tunggu punya tunggu, rupanya kejap dia tu tak sama ngan kejap aku. kol sebelas lebih baru habis dia bersembang. punya la struggle aku nak kontrol tensen... tarik nafas...hembus nafas... tarik nafas... hembus nafas... hahahaha ikut hati memang aku nak blah sendiri2 dari situ tuh. teksi pun banyak yang lalu kat jalan depan rumah tu. aku rasa kalau aku blah pun dia tak sedar. tapi malas la nak kecikkan hati orang... sabar je la...

dah kol sebelas lebih tu, baru member aku tu habis sessi 'sekejap' dia. so, dalam perjalanan balik tu, aku dah memang takde mood nak sembang. sembang pun paksa2 diri ajer. kecuali time dok kat masjid, malam tu memang betul2 membuang masa aku. tapi benda dah berlaku, tak guna simpan dalam hati. nasib baik la seminggu dua ni aku dah jumpa balik kekuatan yang aku dah hilang dulu. senang je aku lemparkan kemarahan aku tu keluar tingkap tadi...hahaha banyak lagi benda lain aku boleh buat selain dari nak marah2 kat orang.

tapi kecewa gak la, sebab malam tu ada orang ajak aku gi rumah member yang dah lama sangat aku tak jumpa. dah setahun lebih. member yang kalau dulu hampir tiap2 hari aku jumpa. sampai wife dia (time tu gf dia, pastu jadi tunang dia) pun tau, kalau dia kuar je, mesti ngan aku. punya la rapat dulu, time dia kahwin, aku bagi package honeymoon kat dia. takde lagi orang lain aku kasik wedding gift camtu. dia sorang jer. tapi sebab gi damansara, tak dapat jumpa member aku ni... harap-harap lain kali ada la peluang jumpa dia... amiiinnn

balik rumah, ingat nak sambung wat keje... tapi aku luangkan masa tulis blog ni dulu la. lagipun sat gi aku tau mesti member aku tadi tu online, so dah takleh tulis blog lagi dah. so, ini la dia, aku tengah menulis blog ni. dah kol 12 lebih dah ni... selamat malam semua. tinggalkan hari ini dengan rasa aman, sambutlah hari esok juga dengan rasa aman.


sweet dreams

0 comments:

Post a Comment