Friday 2 October 2009

UBUNTU ddrescue

hari ni aku start duplicate sistem aku ke laptop lain (sama model). nasib baik aku pakai linux, sonang kojo... tapi makan masa gak la...

ape aku buat... haaa ni yang nak citer ni, kalau2 korang pun ada masalah yang sama nanti...

senang je, korang cuma perlu install ddrescue. yang ni korang kena enablekan community maintained software kat sources tu. pastu cam biasa, apt-get install gddrescue

command dia camni:

sudo ddrescue -v (source) (destination)

mula2 aku amik external harddisk, pastu aku partition ikut partition map harddisk laptop lama aku.



ddrescue -v /dev/sda1 /dev/sdb1 <--- sda tu maknanya SATA harddisk
ddrescue -v /dev/sda2 /dev/sdb2 <--- sdb tu kalau harddisk tu sambung ikut USB

yang SWAP partition takyah duplicate, buat je baru

pastu aku cucuk external hardisk ke laptop baru (dah create partition map yang serupa), taip yang ni lak

ddrescue -v /dev/sdb1 /dev/sda1
ddrescue -v /dev/sdb2 /dev/sda2

saiz tak semestinya sama, tapi untuk destinastion, gunakan saiz yang at least sama besar dengan source.

lama wooo...harddisk aku bukannya besar sangat, 160GB jer pun.
so, bila dah settle, guna laptop baru tu cam guna laptop lama je. semua program ada, semua file ada. sampai kalau aku bukak firefox pun, dia restore session yang ada kat desktop lama.

camni la baru betul system migration.... oi loike linux :D

0 comments:

Post a Comment