Saturday 3 October 2009

network security memakan diri

network kat rumah aku nak kata kebal xde la kebal sangat, tapi kalau bagi sesapa yang tak reti network hacking, memang xleh connect la ke wireless ataupun wired network kat rumah aku. senang citer kalau nak connect ke network rumah aku:

1) kena ada password (untuk wireless pakai WPA2)
2) network card kena register dengan DHCP pool, kalau tak, x dapat IP address
3) network card jugak kena register dengan access control, baru boleh sambung ke internet

so, nak connect ke router satu problem, nak bagi router forwardkan packet ke internet satu hal lagi hehehe

Masalahnya, bila aku tukar ke laptop baru (rujuk posting sebelum ni), aku x dapat connect ke network rumah aku, sebab network card tak sama dengan dalam list kat router. housemte aku lak balik lambat (atau mungkin dah balik kg), so aku xleh guna internet. aku ada dua option:

1) tunggu housemte aku balik , pastu guna laptop dia untuk register network card aku
2) hack network sendiri (senang je kalau dok sebelah router, tambah pulak ada password)

sebelum aku hack, aku call housemate aku dulu. dia ada kat opis dia lagi rupanya.dia pulak ajak gi dinner kat restoran Wadi kat bukit jalil. huh, setuju je lah. cancel hack network. malam tu bila dah balik baru aku register network card aku guna laptop dia.

inilah orang kata senjata makan tuan, x boleh connect ke network sendiri... tensen dooo...

0 comments:

Post a Comment